Media Chronicle

A forgery against deputies Garrido and Corbière became the "Le Point" affair

Audio 02:40

Deputies Raquel Garrido and Alexis Corbière.

© AFP/Joel Saget

By: Amaury de Rochegonde Follow

3 mins

A look back at the scandal that implicated the weekly

Le Point

, and which led to a judicial component after the opening of an investigation for fraud following a complaint by LFI deputies Raquel Garrido and Alexis Corbière.

Advertising

It's been a week since this case came out and we are beginning to understand a little better what happened but also the shortcomings of the

Point

.

As a reminder, it all started with an article on the weekly's website which was denied by the couple of deputies from Seine-Saint Denis accused of employing a housekeeper without papers, of treating her badly and of having a foothold in Paris to educate one of his children.

It's all fake

 ," the couple protested, and the next day the article was removed from the site, which is very rare.

Since then, the author of the article, Aziz Zemouri, has been fired, his dismissal has been requested by the two deputies, and it will undoubtedly happen.

As for the management of Le

Point

, it has embarked on a major investigation into what it calls “ 

external smoking

 ”.

Understand: a plot hatched against the couple of deputies who filed a complaint for fraud.

According to their lawyer, it appears that there were false exchanges by SMS between Raquel Garrido and the supposed cleaning lady, that the journalist Aziz Zemouri was intoxicated and that all this was done for the benefit of a third.

On Tuesday, the journalist filed a complaint against the former UDI deputy Jean-Christophe Lagarde, beaten in the legislative elections by Raquel Garrido, and a police officer seconded to his wife, mayor of Drancy.

A tweet made public shows that Jean-Christophe Lagarde expected the case to come out before the second round of legislative elections.

Which might have prevented the member from winning.

Lack of sufficient checks

But now the editor-in-chief of the magazine, which was to make an echo on this affair before the election, did not want it for lack of sufficient verifications.

And it is therefore quite curiously on the web that the article was published the following week in contravention of quite a few rules of the profession.

The journalist never physically met the supposed cleaning lady, he did not collect the word of the offending deputies before publication, he hastened to raise his information on social networks to create an audience.

However, this journalist was not sure, he had been condemned several times for defamation.

This should have encouraged Etienne Gernelle, the director of Le

Point

, to be cautious, who speaks of "gross falsehood" about pseudo-exchanges by SMS.

But it's a bit as if the truth of the web or social networks weren't the demanding truth of paper.

The management, which wants to shed light on this story by referring to the

New York Times

or the AFP, will not be able to avoid a question: where and when did it fail?

Newsletter

Receive all the international news directly in your mailbox

I subscribe

Follow all the international news by downloading the RFI application

google-play-badge_FR

  • Culture

  • Media

  • French politics

Keywords: