For several days a howl was heard from all sides and countries about repressions against journalists in Belarus.

Those were detained, they were searched, and still others managed to leave for Europe with half-closed borders.

The office of Radio Liberty was sealed off, and another newspaper called “Put Any City True” was also shut down.

And now, in essence.

In Belarus, the authorities practically slept with regard to the media space: who works, for whose money and why? And now they began to understand and were horrified. Let's take, for example, the Belarusian Association of Journalists. The Ministry of Justice filed a lawsuit with the Supreme Court to liquidate this organization. You might think that the real association of journalists has been closed! Smother the media! They are not strangling, but untangling the network of foreign media influence on Belarus.

What is BAJ? This is a tangle of so-called independent journalists. But ... the head of this association, Andrei Bastunets himself, admitted that they are directly funded by the German Friedrich Naumann Foundation. This foundation is a global liberal organization. He has offices all over the world - and in Russia too. At one time, this organization interacted with the "Open Russia" * of Khodorkovsky and the structure of Garry Kasparov. An interesting "partner" with the independent association of journalists, don't you think? BAJ also interacts with the European Center for Journalism and the Lithuanian Union of Journalists and others.

All the heads of the Belarusian Association of Journalists were regular participants in the programs of the Polish TV channel Belsat, which does not hide its opposition to the Belarusian authorities.

By the way, the deputy chairman of the BAJ Irina Slavnikova is a staff member of the Polish State Television. 

It is quite logical that this association includes the same "independent journalists" of publications that are financed from abroad, ranging from the local "Radio Liberty" to small urban ones. 

It is also worth paying attention to what this association has been doing in recent months.

They have a section "Operational monitoring" on their website.

The position of this structure is visible on the first page.

Here are the titles of their latest research:

  • “The promotion of the“ Russian world ”goes through Belarusian TV channels” - BAJ presented the monitoring of pro-Russian propaganda.

  • “Pro-Russian propaganda and coverage of“ deep integration ”on Belarusian television."

  • “Monitoring of pro-Russian propaganda in the state television media of Belarus”.

The handwriting of the European customers of these "independent journalists" is visible from afar.

It should be noted that there is one more organization - the Belarusian Union of Journalists.

Funded by membership fees, and by the way, there are enough journalists with liberal views.

Only honest journalists.

As for the "peratrus" (searches in translation from Belarusian) of various media and the detention of their employees.

This is exactly the unraveling of the very network that European and American foundations have been building in Belarus for many years.

With my usual cruelty, I would not call these people journalists.

These are agents of foreign services.

Only the Belarusian authorities should not have allowed the creation of this network, because now it really looks like repression, if you do not know the materiel.

* "The public network movement" Open Russia "(Open Russia Civic Movement, Open Russia) is an organization whose activities are recognized as undesirable on the territory of the Russian Federation by the decision of the General Prosecutor's Office of 04/26/2017.